top of page

WARSZTATY WSPIERANIA ROZWOJU

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY:

 

 

 

 

 

 

 

„Cień”

Cel programu: pomoc dzieciom o zaniżonej samoocenie, nieśmiałym i wycofanym w ukształtowanie prawidłowej i adekwatnej samooceny.

 

Nieśmiałość pociąga za sobą całą gamę trudności. Jest ona przyczyną problemów w sferze społecznej - utrudnia kontakty z ludźmi, hamuje ekspresję, powoduje bierność, wycofanie się oraz izolowanie. Wyzwala objawy lękliwości (głównie lęku przed negatywną oceną ze strony innych ludzi) i poczucia zagrożenia. Dziecko nieśmiałe posiada zniekształcony obraz świata i samego siebie. Z reguły wykazuje obniżoną samoocenę i niski poziom samoakceptacji. Nieśmiałości towarzyszą zazwyczaj objawy fizjologiczne: napięcie mięśniowe (trudności mowy i oddychania, niezręczność ruchów, zmęczenie), zakłócenia naczyniowe (bladnięcie, czerwienienie się) oraz wydzielnicze (pocenie się , suchość w ustach). Dzieci zmagają się z wieloma problemami osobistymi i rodzinnymi, często czują się smutne, zagubione, bez wiary we własne siły i możliwości. Dla korygowania zaniżonej samooceny ważne jest kształtowanie u dziecka odporności psychicznej, do której zalicza się aktywne podejście do problemów życiowych i ich rozwiązywania, optymistyczną skłonność do postrzegania przykrych doświadczeń oraz wysokie kompetencje społeczne. Cechy te pełnią funkcję „tarczy ochronnej”. Dzięki nim dziecko unika szkodliwych czynników zewnętrznych oraz rozwojowych, modyfikuje je lub radzi sobie z nimi. Ideą przewodnią programu jest pomoc dzieciom z zaniżoną samooceną w odnalezieniu się w otaczającej rzeczywistości tak, aby potrafiły one radzić sobie w trudnych sytuacjach, w jakich niejednokrotnie będą się znajdywać w ciągu swojego życia. Udział w warsztatach dostarczy dzieciom pozytywnych doświadczeń w funkcjonowaniu w zespole związanych m.in. z wypowiadaniem się na forum grupy, nabywaniem pewności siebie w kontaktach społecznych, efektywnym komunikowaniem się, asertywnością, kształtowaniem pozytywnego obrazu własnej osoby, zrozumieniem własnych emocji.

 

 

„Wrota”

Cel programu: rozwój umiejętności społecznych - grupa socjoterapeutyczna.

 

Zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne dzieci zakłócają proces socjalizacji, utrudniają ich rozwój osobisty i społeczny, powodują i nasilają trudności szkolne. Udział w grupie socjoterapeutycznej umożliwi dzieciom rozwój umiejętności społecznych: naukę samokontroli, polepszenie funkcjonowania w sytuacjach społecznych, pracę nad przestrzeganiem reguł, pomoc w zrozumieniu sytuacji społecznych i ćwiczenie adekwatnych zachowań, pomoc w zrozumieniu własnych emocji, praca nad społecznie akceptowalnymi formami ich wyrażania oraz ćwiczenie umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie. Na płaszczyźnie terapeutycznej zajęcia dostarczą wzorców zachowań pożądanych i umożliwią ich wypróbowanie i wyćwiczenie oraz odreagowanie napięć emocjonalnych. Na płaszczyźnie edukacyjnej zapoznają z zagadnieniami, które ułatwiają funkcjonowanie społeczne i radzenie sobie z problemami, umiejętność rozwiązywania konfliktów, rozpoznawania i nazywania emocji, pełnienia ról społecznych, poznawanie swoich mocnych stron itp. W obszarze rozwoju umożliwią zaspokajanie potrzeby aktywności ruchowej, zabawy, ciekawości poznawczej, kontaktów z rówieśnikami.

Program zajęć socjoterapeutycznych jest formą pomocy psychologiczno – pedagogicznej adresowaną do dzieci w wieku szkolnym: I-II, III-IV, V-VI klasa szkoły podstawowej oraz I-III klasa gimnazjum.

 

„Krzywe zwierciadło”

Cel programu: zapobieganie i eliminacja nadwagi i otyłości u dzieci.

 

Dziecko z nadwagą lub otyłe nie jest tylko grube; pod tuszą kryje się głęboko cierpiący człowiek. U dzieci otyłych często występują zaburzenia depresyjne, wysoki poziom lęku i agresji, brak samoakceptacji, problemy z akceptacją przez grupę rówieśniczą, izolacja społeczna i stygmatyzacja.

Na zajęciach dzieci uczą się patrzenia na siebie przez pryzmat czegoś więcej niż tylko masa ciała i wygląd. Celem pracy w grupie jest poznanie i zrozumienie przez dzieci własnych emocji, praca nad konstruktywnymi sposobami ich wyrażania, zrozumienie sytuacji społecznych, które wywołują nadmierne jedzenie, ćwiczenie sposobów radzenia sobie ze stresem i asertywnych zachowań, nauka samokontroli, wzbudzanie i utrzymywanie motywacji do prowadzenia zdrowego stylu życia.

Zajęcia psychologiczne są jednym z elementów całościowego programu zwalczania nadwagi i otyłości, przedstawionego w zakładce ELIMINACJA NADWAGI I OTYŁOŚCI.

 

 „Mindfulness”

Cel programu: zapobieganie nadmiernemu stresowi u dzieci poprzez rozwijanie uważności.

 

Wielu rodzicom zależy na tym, by ich dzieci wypracowały sobie przydatne w życiu umiejętności oraz cechy, takie jak:

  • podchodzenie do doświadczeń z ciekawością i otwartym umysłem, uspokajanie się, kiedy pojawią się gniew lub zdenerwowanie,

  • koncentrowanie się i ignorowanie czynników rozpraszających,

  • wyraźne i obiektywne postrzeganie tego, co dzieje się z nimi i wokół nich, z ich otoczeniem oraz innymi ludźmi,

  • doświadczanie i okazywanie współczucia, cieszenie się szczęściem innych, zachowywanie spokoju umysłu, bycie szczodrym, pracowitym, cierpliwym,

  • prowadzenie spokojnego życia, pozostawanie w harmonii z innymi ludźmi i ze środowiskiem.

Podczas treningu uważności dzieci uczą się jak korzystać ze świadomości oddechu, aby się uspokoić, kiedy są zdenerwowane lub kiedy czują, że nadmiar emocji zaczyna je przytłaczać. W rezultacie coraz rzadziej irytują się drobnymi i większymi przeciwnościami codziennego życia, stają się bardziej świadome wpływu, jaki ich działania i słowa wywierają na innych, a kiedy doznają porażki, bez większych trudności okazują sobie wyrozumiałość. Umiejętności związane z uważnością okazują się najbardziej cenne w zwyczajnym życiu. Pozwalają dzieciom i nastolatkom analizować złożone zagadnienia, planować im organizować różne przedsięwzięcia. Pomagają im jasno określić, co potrzebują albo co chcą zrobić, a następnie stworzyć mapę prowadzącą do obranego celu. Trening mindfulness realizowany jest w formie zabawy i stanowi dla dzieci wielką przyjemność.

 

„Przyjaciele Kubusia”

Cel programu: wspieranie rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym.

 

Wspieranie rozwoju swoich dzieci jest pragnieniem wszystkich kochających rodziców. Jednak nie zawsze mogą znaleźć na to odpowiednią ilość czasu lub też nie wiedzą jak to robić. Podczas zajęć dzieci będą miały okazję do nauki rozpoznawania swoich emocji, ich wyrażania i trenowania panowania nad nimi. Dzięki lepszej świadomość własnych uczuć, łatwiej im będzie odnaleźć wewnętrzną równowagę zarówno w samotności, jak i w relacjach z innymi. Właściwa edukacja emocjonalna sprzyja dobremu samopoczuciu, zdrowiu i zapobiega trudnościom rozwojowym, umacniając tworzenie zrównoważonej osobowości. W programie przewidziane jest również zdobywanie przez dzieci kompetencji społecznych, związanych z zachowaniem się w sytuacjach trudnych. Dla dzieci przejawiających trudności w zachowaniu zajęcia stanowić będą trening zastępowania zachowań społecznie nieakceptowanych zachowaniami konstruktywnymi. Dla dzieci nieprzejawiających trudności z zachowaniem będą stymulacją do rozwoju, okazją do nauki funkcjonowania w społeczeństwie i budowania trwałego poczucie bezpieczeństwa.

 

 „Szary łabędź”

Cel programu: wsparcie młodzieży z problemami emocjonalnymi.

 

Obserwujemy, że młodzież jest w coraz gorszej kondycji psychicznej, obecnie ponad 40 % młodych ludzi ma kłopoty z emocjami, zachowaniem i funkcjonowaniem społecznym. Zawrotne tempo zmieniających się warunków życia i gwałtowny wzrost stawianych wymagań, w połączeniu z brakiem umiejętności oraz niedostatecznym wsparciem i pomocą ze strony rodziny i szkoły wywołuje  w młodych ludziach chaos, bezradność i brak poczucia sensu życia. Młody człowiek nie ma wykształconego systemu odpornościowego w zakresie psychicznym i zwykłe przygnębienie czy zrezygnowanie łatwo może przerodzić się w poważniejsze zaburzenie. Najczęściej spotykane u młodzieży są zaburzenia depresyjno – lękowe. Występują często u dzieci ambitnych, dobrze uczących się, odpowiedzialnych, dla których każda najmniejsza porażka życiowa stanowi dodatkowe zagrożenie ich kruchego poczucia własnej wartości. W całym kraju co trzeci licealista ma objaw depresji z charakterystycznymi objawami: poczuciem winy, obniżoną samooceną, apatią, izolacją społeczną, wagarami, zaniedbaniami szkolnymi czy trudnościami wychowawczymi. Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, że paraliż woli, który dotyka ich dzieci, nie jest objawem lenistwa, lecz depresji. Coraz częściej depresja dopada nastolatków, którzy „nie nadążają”. Kryzys jest wpisany w okres dojrzewania. Jeżeli jednak w tym czasie nie udzielimy nastolatkom pomocy, to jest duże prawdopodobieństwo, że nie ułoży im się życie. Program ma charakter pomocy psychologicznej zorientowanej na edukację młodzieży w zakresie identyfikacji czynników ryzyka i czynników chroniących zdrowie psychiczne, rozwój zasobów odpornościowych i wsparcie w radzeniu sobie z trudnościami życiowymi.

 

„Supermózg”

Cel programu: rozwój zdolności twórczych, doskonalenie pamięci dzieci i młodzieży.

 

Kreatywność jest czymś, z czym każdy z nas przychodzi na świat i jako dziecko korzysta z niej przy podejmowaniu właściwie każdej aktywności. Do momentu, kiedy to dorośli zaczynają nas uczyć, jak powinien wyglądać świat i co jest możliwe, a co nie. Trening twórczości pozwala wyzwolić tkwiącą w każdym człowieku naturalną ciekawość i spontaniczną motywację, zachęca do działania inspiruje do pokonywania schematów i przyzwyczajeń w poszukiwaniu tego co nowe i lepsze. Program powstał pod wpływem idei Odysei Umysłu. Poprzez ćwiczenia i zabawy młodzi ludzie uczą się myślenia samodzielnego i nieszablonowego. Pracując w grupie uczą się od siebie, inspirują i motywują nawzajem. Rozwijają równocześnie takie wartości, jak szacunek, tolerancja, odpowiedzialność. Zajęcia obejmują również trening technik pamięciowych i pokazują, że uczenie się może być przyjemnością.

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ

Grupy psychoedukacyjne dla dzieci i młodzieży są cyklem cotygodniowych spotkań, prowadzonych w formie warsztatowej. Każdy cykl trwa 12 spotkań. Wyjątek stanowią zajęcia socjoterapeutyczne, które przewidziane są na 20 spotkań. Wszystkie warsztaty prowadzone są na dwóch poziomach: po ukończeniu kursu podstawowego możliwe jest kontynuowanie zajęć na kursie zaawansowanym. Warsztaty poprzedzone są kwalifikacjami i spotkaniem informacyjnym dla rodziców. Kwalifikacje mają na celu rozpoznanie problemów dziecka i stopnia ich nasilenia. Ze względu na staranny i celowy dobór dzieci do grup kwalifikacje obejmują dwa oddzielne spotkania : wywiad z rodzicem oraz obserwację dziecka. Dla zapewnienia wysokiej efektywności pracy liczba dzieci w grupie nie przekracza 10. Centrum zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia grupy w przypadku zgłoszenia za małej liczby dzieci. Po zakończeniu warsztatów rodzicom udzielane są informacje zwrotne nt. osiągnięć dziecka oraz propozycji dalszej pracy z dzieckiem.

bottom of page